Wszystko o pozycjonowanie w Google w 7 punktach

Niezbędne informacje dla chcących pozycjonować we własnym zakresie lub zlecić pozycjonowanie

        • Co to jest pozycjonowanie w Google

Pozycjonowanie w Google (lub wpisywana w wyszukiwarkę skrócona wersja: pozycjonowanie google) to potoczne określenie działań zmierzających do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwarki Google. Celem pozycjonowania w Google jest zwiększenie wartościowego ruchu (odwiedzin) na stronie.

Wartościowy ruch to tacy odwiedzający, którzy są zainteresowani tym, co publikujesz. Jeśli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty wartościowy z komercyjnego punktu widzenia ruch to osoby, które chcą dowiedzieć więcej o Twoich produktach i usługach ponieważ są lub będą zainteresowane zakupem.

Ile trwa pozycjonowanie Większość osób uważa, że pozycjonowanie to bardzo długotrwały proces, a rezultaty możemy zobaczyć dopiero po paru ładnych miesiącach. To prawda, iż pozycjonowanie to długotrwały, a nawet nieskończony proces. Często jednak rezultaty udaje się uzyskać znacznie szybciej.

Jakim stronom stawiane są wyższe wymagania? Stronom YMYL typu (ang. your money or your life) czyli związanym z zagadnieniami zdrowia lub z pieniędzmi w jakikolwiek sposób (prawnicy, sklepy internetowe etc.) Google stawia większe wymagania.

Na czym polega pozycjonowanie? Pozycjonowanie polega na przeprowadzaniu „oględzin” i różnych badań, które pozwolą zrozumieć:

      • cel strony
      • czego szukają odwiedzający, których chcesz pozyskać (a wśród nich Twoi potencjalni klienci)
      • jak działa Twoja konkurencja

Następnie, biorąc pod uwagę oficjalne zalecenia firmy Google dla osób „ręcznie” oceniających strony jest polepszanie jakości strony (ang. Page Quality), budowanie autorytetu i zaufania, które są zwane przez Google jako E-A-T (ang. Expertise, Authoritativeness , trustworthiness) oraz publikowanie wysokiej jakości zawartości zarówno w obrębie Twojej strony jak i przy pozyskiwaniu odnośników (linków).

Wysokiej jakości zawartość, która odpowiada temu, czego użytkownicy szukają polepsza nie tylko wyniki pozycjonowania, ale również poprawia konwersję.

Konwersja to miara – stosunek liczby osób które podejmą zakładaną przez Ciebie akcję (zapianie się na newsletter, złożenie zamówienia etc.) od całkowitej liczby osób wchodzących na stronę.
Poprawki algorytmu

      • Panda – poprawka algorytmu Google (od lutego 2011) mająca na celu obniżenie pozycji stron z zawartością słabej jakości (ang. low-quality sites). Za słabą zawartość uważna jest zawartość: krótka w stosunku do potrzeb, będą duplikatem lub plagiatem, zawartość wprowadzająca w błąd, nieczytelna i nieodpowiednia w stosunku do potrzeb odwiedzających.
      • Pingwin (ang. Google Penguin) – poprawka (od 24 kwietnia 2012) ma na celu obniżenie pozycji w rankingu storn naruszających Webmaster Guidelines firmy Google. W praktyce dotyczy to złej jakości, spamerskich linków.
        • Dlaczego warto pozycjonować i komu opłaca się pozycjonowanie

          Komu potrzebne jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie jako dążenia do poprawy zawartości i wartości strony Przyjmując, iż pozycjonowanie, jest to proces mający na celu poprawę E-A-T strony, poprawę jej użyteczności i zawartości, to pozycjonowanie jest potrzebne każdemu, kto prowadzi stronę w Internecie. Mało kto prowadzi stronę sam dla siebie.

Różne wymagania stawiane stronom Oczywiście różne są wymagania stawiane stronom – inne będą dotyczyć przepisów kulinarnych i stron z humorem, inne stron komercyjnych, a jeszcze bardziej ostre dla stron typu YMYL.

Darmowe pozycjonowanie Osoby prowadzące niekomercyjne blogi lub serwisy mogą same zadbać w wielu przypadkach o pozycjonowanie swojej strony: poprzez publikowanie dobrej jakości, unikalnej i czytelnej zawartości na tematy, które ludzie szukają. Więcej o darmowym pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie jako usługa Traktując pozycjonowanie jako komercyjną usługę dla komercyjnych firm można powiedzieć, iż pozycjonowanie opłaca się tym bardziej im wyższa jest kwota z jednej lub (w sumie) z wielu transakcji z tym samym (choćby potencjalnie) klientem.

        • Modele Opłat za pozycjonowanie

      • Darmowe pozycjonowanie wymaga tylko czasu potrzebnego na nabycie pewnych umiejętności i wykonanie pewnych czynności, stworzenie zawartości etc.
      • Płatność abonamentowa (ang. fixed price) – płacisz miesięczny abonament. Jego wysokość jest różna i jest ustalana w umowie. Opłaca się przy poważnych firmach.
      • Płatność za efekt – bezpieczna tylko z pozoru – możesz bowiem stracić bardzo wiele czasu i nigdy nie doczekać się wyników.
      • Płatność za roboczogodzinę – stosowana głównie przez duże firmy, koszt pozycjonowania jest wówczas raczej dość wysoki lub bardzo wysoki.
        • Oficjalne Kryteria oceny strony przez Google – Searh Quality Rating Program

Są to wytyczne dla osób dokonujących oceny strony. Owe oceny są używane przy projektowaniu / uczeniu algorytmu

        • Typowe błędy w pozycjonowaniu

Typowe błędy to:

      • brak określenia celu strony
      • brak zrozumienia potrzeb odwiedzających (czego szukają, czego potrzebują)
      • brak dbałości o wygodę odwiedzających (czas ładowania, czcionki, nawigacja etc.)
      • publikowanie niskiej jakości, ubogiej, będącej plagiatem, duplikatem zawartości.
      • pozyskiwanie niskiej jakości spamerskich linków

Uwaga na temat Wysokiej jakości zawartości

Tworzenie wysokiej jakości zawartości głównej (ang. High Quality Main Content) wbrew pozorom jest trudne i czasochłonne nawet w dziedzinach, w których jesteśmy ekspertami. Pewien tytuł prasowy przyglądał się możliwości tworzenia artykułów do czasopisma przez blogerów. Okazało się, iż blogerzy nie są w stanie przygotować interesującego, dłuższego materiału wysokiej jakości. Przygotowanie wartościowej publikacji wymaga zawsze określenia celu, stworzenia planu oraz pewnego researchu . W wielu dziedzinach postęp jest błyskawiczny i nowe informacje ukazują się każdego dnia

        • Co zmieniło się w pozycjonowaniu

Jakość vs. ilość Większy nacisk kładziony jest na jakość niż na ilość. Bardziej liczy się unikalna zawartość. Dzięki poprawkom Panda i Pingwin strony mające kiepską, często wygenerowaną sztucznie (amerykańscy specjaliści od marketingu internetowego byli w tym specjalistami) zawartość, która nie była wartościowa dla odwiedzających straciły pozycje w rankingu.

Firmy „gimnazjalistów” używające jednego prostego narzędzia do dodawania linków przestały być skuteczne. Stały się niebezpieczne i nieskuteczne.

Mobile search – czyli wyszukiwanie z urządzeń mobilnych

Wyszukiwanie z urządzeń mobilnych stanowi sporą część (o ile nie 50%) wszystkich wyszukiwań. Strona chcąca się pozycjonować wysoko „w telefonie” musi spełniać ostrzejsze kryteria związane np. z użyciem pamięci cache przeglądarki, strony muszą być czytelne w telefonie i szybko się ładować.

Voice search – OK Google – czyli wyszukiwanie głosem Ludzie są coraz bardziej wygodni poza tym jadąc samochodem trudnej wpisywać wyszukiwane frazy niż je podyktować. Szacuje się, że technologia Google Search będzie zyskiwała na znaczeniu.

Wyszukiwanie w Youtube Amerykańscy specjaliści szacują, iż ok 50% zapytań realizowana jest „wewnątrz” serwisu Youtube.

        • Czyli jaka musi być strona?

Strona powinna:

      • mieć jasno określony cel
      • mieć duży autorytet i poziom zaufania
      • być bogatą, obszerną, ciekawą i cenną dla odwiedzających zawartość
      • być wygodna dla odwiedzającego a zawartość powinna być czytelna (np. wielkość czcionek), łatwa w nawigacji i łatwo dostępna
      • autor strony (osoba, organizacja) powinien być znany (poza uzasadnionymi wyjątkami)
      • powinny podane być dane kontaktowe

Strona nie powinna:

    • mieć powielonej zawartość, mieć kiepskiej, krótkiej zawartości
    • wprowadzać w błąd
    • długo się ładować
    • być trudna w nawigacji
    • być nieczytelna

mgr inż. Sebastian Wyrwał, czerwiec 2016