Ile kosztuje pozyskanie klienta

Pomijając przykłady typu „Słuchaj Anka, boli mnie ząb, znasz dobrego dentystę?” pozyskanie klienta na ogół kosztuje i to nie mało.

Mówi się, że pozycjonowanie w wynikach organicznych Google jest parę razy tańsze niż Google Adwords. Gdy w Google Adwords za kliknięcie płacimy 14zł (średnia stawka) i nasza konwersja jest 2%, czyli z 50 kliknięć mamy jednego klienta to koszt jego pozyskania jest 50*14 = 700zł. Plus oczywiście obsługa kampanii Adwords przez firmę, no chyba, że robimy to sami.

Oczywiście konwersja zależy od jakości prezentacji naszej oferty no i od samej oferty. Trudno oczekiwać konwersji 100%, choć w literaturze mówi się o przypadku gdy konwersja byłą większa od 100% (!), nie pamiętam, czy dotyczyło to Adwordsa… I dotyczyło rozdawania bezpłatnych próbek reklam. To jednak jest wyjątkowa sytuacja.

Oczywiście konwersja zależy, od jakości doboru fraz (słów kluczowych), choć wiele tu nas może czekać niespodzianek.

W jednym ze szkoleń z marketingu internetowego, które było prowadzone przez amerykanów widziałem zrzuty ekranów z Google Adwords. (plików csv nie dawali 🙁 ), kampania dotyczyła sprzedaży dużo wcześniejszej edycji szkolenia w stylu, jak zostać milionerem w Internecie… Z tego co pamiętam, oni mówili, że zarobili przez parę lat ok 5 000 000 $, a Google Adwords wydali w sumie ok  2 000 000$. Niespodzianki są dwie:

  • wydatki na pozyskanie klientów stanowią w przybliżeniu połowę, no może 2/5 całości przychodów
  • przy takich rzędach wielości koszt przygotowania produktu dostępnego online wydaje się być pomijalnie niski
  • najlepiej konwertowały się frazy związane z nazwiskami ludzi ze świata biznesu/ekonomii i nazwy własne produktów
  • frazy generyczne nie miały tak dobrej konwersji