Skąd Google wie czego szukają ludzie? Czyli pomiary CTR i o tym dlaczego strony spadają w wynikach Google

Powszechnie w literaturze dzieli się frazy na:

  • nawigacyjne
  • informacyjne
  • zakupowe.

Warto jednak pamiętać, iż wiele fraz jest bardzo niejednoznacznych. Ktoś kto wpisuje frazę masaż + nazwa miejscowości może zarówno szukać masażu medycznego, jak i relaksacyjnego, a nawet erotycznego. Różne rodzaje masażu mogą być świadczone przez zupełnie inne podmioty. Wykwalifikowany masażysta nie zajmuje się przecież masażem erotycznym…

Dlaczego strony spadają lub ich pozycja się mocno waha.

Podobnie ktoś, kto szuka frazy pozycjonowanie w Google może zarówno szukać usługi pozycjonowania tzn. w praktyce firmy, która zajmie się pozycjonowaniem jego strony, albo porad jak wypozycjonować własną stronę. Kategorie osób które kierują te wyszukiwania są często rozdzielne.

Podobnie nawet prosta fraza pierogi ruskie może odnosić się zarówno do przepisu, jak i do miejsca, gdzie można te pierogi zjeść lub zamówić.

Oczywiście, gdy szukający jest niezadowolony z wyników uszczegółowi np. pierogi ruskie przepis / przepisy lub pierogi ruskie Olsztyn.

Misją Googla jest jednak dostarczanie wyników, które w najwyższym stopniu odpowiadają, temu, czego ludzie szukają.

CTR jest jednym z wyznaczników i jest bardzo łatwy do zmierzenia.

Oczywiście sam CTR nie może być przeliczony na pozycję w SERP, może być użyty za to do weryfikacji, czy dana kolejność w SERP jest prawidłowa.

Niech p1…pn będą stronami, niech serp(n,w) oznacza stronę na n-tej pozycji w SERP dla wyszukiwania w.

Niech CTR(n,p,w) oznacza CTR dla n-tej pozycji w SERP, gdy znajduje się na niej strona p. W oznacza wyszukiwanie. Dla uproszczenia można założyć, że w jest szukaną frazą f, choć w praktyce wyszukiwanie jest określone przez pewien wektor, do którego należą: f – fraza, l – lokalizacja, u – urządzenie, k – kontekst i wiele innych.

Jeśli dla danego n i f CTR(n,p1,f2)<CTR(n,p2,f2) to należy tak zmienić kolejność wyników aby SERP(p2,f2)<SERP(p1,f2) – czyli strona p2 powinna być wyżej niż p1 dla wyszukiwania (frazy) f2. Jeśli tak nie jest to zamieniamy.

Jest to jedna z przyczyn, czemu wyniki w SERP czasem skaczą. Warto powrócić do naszych rozważań dotyczących tematyki strony. Niski CTR może wynikać z paru czynników:

  • strona nie odpowiada tematycznie temu, czego ludzie szukają,
  • strona ma złą reputację i jest już znana z tego, że ma kiepską zawartość (a w przypadku sklepu internetowego np. wysokie ceny, sklep jest mało solidny etc.)
  • strona odpowiada tematycznie temu, co ludzie szukają, ale zawartość snippetu (a w praktyce często description) jest mało atrakcyjna, mało ciekawa.
  • Strona nie działa, ładuje się wolno i ludzie o tym wiedzą.

Znając reputację strony można wiele wywnioskować. Warto zauważyć, iż praktycznie każda strona ma cały zbiór współczynników CTR dla wielu frazy (wyszukiwań).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *