Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej

Wiele osób pyta Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Ceny są różne od mierzonych w setkach złotych, poprzez mierzone w tysiącach do…

Cena pozycjonowania zależy do paru czynników:

  • trudności,
  • zakresu prac i metod,
  • firmy (w dużej płacisz za prezesów, kierowników, sekretarki 🙂 )
  • modelu płatności (abonament, za efekt, za roboczogodzinę.

Wiele firm oferuje płatność za tylko za efekt pozycjonowania. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że tkwi tam bardzo poważna pułapka. Pokażę Ci zaraz jaka.

liczba_kliknięć = liczba_wyświetleń*CTR

Liczba kliknięć to liczba szukających np. w Google jakiejś frazy np. pozycjonowanie stron cennik, którzy klikną w link (w wynikach wyszukiwania) prowadzący do Twojej strony. Jeśli po drodze, gdzieś nie uciekną (bo np. się zniecierpliwią) to wejdą na Twoją stronę.

Liczba wyświetleń to liczba wyświetleń strony z wynikami wyszukiwania w Google prezentująca informacją (i link) nt. Twojej strony.

CTR to pewien współczynnik określający stosunek osób które kliknęły w link do Twojej strony (w wynikach wyszukiwania) do liczby osób zobaczyły stronę wyników z Google zwierający informację do Twojej strony.

Załóżmy, że wynik zobaczyło 500 osób, a 50 kliknęło w link do Twojej strony. CTR wynosi zatem 10%. Część z tych osób może zgubić się po drodze, gdy strona długo się ładuje.

CTR zależy od pozycji strony w wynikach wyszukiwania i teoretycznie im wyższa pozycja, tym wyższe CTR. Zależność jest jednak teoretyczna i strona może mieć dużo gorszy lub dużo lepszy CTR niż ten wyliczony teoretycznie na podstawie pozycji w wynikach wyszukiwania. Można spotkać 0,1% na drugiej trzeciej pozycji i 20% na szóstej.

Co z tego wynika?

Algorytm uzależniający koszt pozycjonowania od pozycji danej frazy w wynikach wyszukiwania (i jej wolumenu wyszukiwania) nie uwzględnia w ogóle rzeczywistego CTR, przy niskich jego wartościach płacisz za pozycję, która w ogóle lub prawie w ogóle nie generują Ci ruchu.

Wyceniane w ten sposób pozycjonowanie może być znacznie droższe i znacznie mniej efektywne niż Google AdWords.

Wycena za efekt pozycjonowania rozumiany jako pozycja w SERP przypomina efekt marketingowy podobny to tego, gdy ludzi kupują coś bo jest w promocji lub nawet w kolorach kojarzących się z promocją. Mechanizm takiej “promocji” polega na braku zrozumienia zagadnień związanych z CTR i powszechnym pędzie do tego aby ‘tylko taniej’.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej
5 (100%) 1 vote