Komu zlecić pozycjonowanie

Komu zlecić pozycjonowanie

Co powinna robić dobra firma pozycjonująca, jak wybrać firmę pozycjonującą, dlaczego pomimo wyglądającego na prawidłowe pozycjonowanie Twoja firma ma mało klientów, zleceń, zamówień, optymalizacja konwersji. Pomiary przy pomocy Google Search Console.

Każdy kto chce pozyskiwać klientów dzięki pozycjonowaniu czyli SEO ma do wyboru albo robienie tego we własnym zakresie albo zlecenie pozycjonowania firmie zewnętrznej. Wybór jest trudny bo konkurencja na rynku duża. Za pozycjonowanie biorą się różne firmy i różne osoby. Począwszy od “gimnazjalistów” skończywszy na wykształconych i doświadczonych profesjonalistach. Firmy stosują różne metody, różne mają modele płatności i rożne ceny. Pozycjonowanie dla niewielkiej firmy może kosztować od 100zł do 3000zł miesięcznie. Są też firmy oferujące usługę niby za darmo, ale trzeba pamiętać, iż darmowy ser jest tylko w łapce na myszy 🙂

Kategorie firm pozycjonujących

Gdyby chcieć dokonać podziału usług pozycjonowania na rynku to można wyróżnić:

  1. Całkowicie złe i szkodliwe pozycjonowanie

  2. Zupełnie lub prawie zupełnie nieafektywne pozycjonowanie

  3. Pozycjonowanie dające dość dobre pozycje ale mało klientów, zamówień etc.

  4. Efektywne pozycjonowanie przynoszące właścicielowi strony wymierne korzyści ekonomiczne

Zanim przejdę do omówienie 4 powyższych punktów muszę zaznaczyć, iż pozycjonowanie to długotrwały proces. Wyniki powinny rosnąć w rozsądnym tempie. Gdy nie poprawiają się w ogóle jest źle. Gdy dla trudnych fraz poprawiają się zbyt szybko, wręcz błyskawicznie może to rodzić podejrzenie stosowania niebezpiecznych metod (choć może być i tak, że firma wie co robi, robi to dobrze i bezpiecznie).

Teraz omówię typy firm działające na rynku.

Ad 1. Całkowicie złe pozycjonowanie to pozycjonowanie oparte o masowe dodawanie linków narzędziem – działało to parę lat temu – teraz jest szkodliwe i niebezpieczne. Grozi filtrami, banami etc. w najlepszym razie jest mało skuteczne, a najgorszym bardzo niebezpiecznie.

Ad 2. Zupełnie lub prawie zupełne nieefektywne pozycjonowanie

  • być może minęło za mało czasu,
  • Może strategia pozycjonowania jest za mało efektywna. Trzeba ponownie przyjrzeć się frazom, stronie, sklepowi i zastanowić się, czy ten, kto pozycjonuje wie co robi.
  • Może Twoja strona jest zła lub oparta o system WIX?
  • Może masz bardzo kiepską splagiatowaną zawartość?
  • A może frazy, które Cię interesują są wybrane zupełnie źle?
  • Może po prostu nie umiesz się dogadać, z firmą, która Cię obsługuje,
  • Masz za mały budżet na pozycjonowanie?

Ad 3. Wynik ekonomiczny słaby pomimo, iż wydaje się, że strona jest dobrze pozycjonowana. Jest w TOP 10 dla pewnej liczby fraz, dla niektórych nawet na 1 pozycji. Pomimo tego, zgłasza się mało klientów, jest mało zamówień.

a. NISKI CTR – trzeba sprawdzić w narzędziu Googla CTR-y i w miarę potrzeb zoptymalizować, to co jest brane do SERP Googla (np. tytuł i opis strony) jeśli tu jest wąskie gardło czyli strona jest wyświetlana wysoko ale prawie nikt nie klika.

b. Ludzie klikają i wchodzą na Twoją stronę ale nic nie zamawiają. Przyczyny mogą być cztery:

  • Twoja oferta nie jest atrakcyjna np. cenowo,

  • Twoja oferta nie jest prezentowana w atrakcyjny sposób,

  • Trudno dotrzeć do danych kontaktowych, znaleźć szukany towar, złożyć zamówienie

  • Ruch ma charakter niezakupowy czyli Twoje frazy są wybrane zły sposób. Ludzie, którzy wchodzą na Twoją stronę nie chcą nic kupić, a jedynie coś się dowiedzieć. (Są pewne wyjątki – książkę lub kurs może kupić ktoś „przy okazji” – chciał się czegoś dowiedzieć ale zobaczył, że coś go zafascynowało i kupuje. Konkretnej, kosztownej usługi raczej nikt nie kupi „przy okazji”. Ktoś ma palący problem (np. schorzenie) i szuka rozwiązania, Ty je oferujesz. Proszę pamiętać, iż są to wyjątki od reguły, że frazy muszą mieć komercyjny charakter)

Ad 4. W dłuższym okresie pozycjonowanie jest opłacalne – zyskujesz dzięki niemu zlecenia, zamówienia, nowych klientów. Może być Tak, że Twój sklep sprzedaje komuś Tani towar, na którym Ty mało zarabiasz, ale zyskujesz nowego klienta. Proszę zawsze rozważać takie sprawy w kontekście CLV (ang. customer lifetime value), LTV – czyli ile przychodu zyskujesz z klienta w całym okresie współpracy z nim.

Warto podkreślić, iż sytuacja opisana w punkcie 3. może wynikać np. z tego, że:

  • Twoja umowa nie obejmuje optymalizacji konwersji,

  • Twój budżet na pozycjonowanie i optymalizację konwersji jest za mały w stosunku do Twoich potrzeb,

  • Firma nie mierzy CTR, liczby kliknięć i wyświetleń (i innych rzeczy) narzędziem Google Search Console.

  • Brak optymalizacji konwersji,

  • Brak testów A/B gdy są potrzebne,

  • zła komunikacja pomiędzy Tobą, a firmą, która Cię obsługuje

Skuteczna i bezpieczna firma powinna:

  1. Dostosować swe działania do potrzeb klienta

  2. Znać zalecania Google

  3. Dobrze i kreatywnie badać frazy kluczowe i umieć wygrać te, które generują ruch generujący leady, zamówienia, zlecenia etc.

  4. Mierzyć i optymalizować wnyki swojej pracy.

  5. Pracować bezpiecznie.

  6. Publikować dobrej jakości zawartość – która odpowiada temu, czego ludzie szukają.

  7. Łączyć optymalizację konwersji z pozycjonowaniem.

Dobrze gdy wyniki są mierzone w trojaki sposób:

  1. Narzędziem zewnętrznym – widać pozycje dla fraz, dla których chcemy pozycjonować

  2. Google Search Console – widać pozycje dla faktycznie wyszukiwanych fraz, ilości kliknięć i CTR, poza tym różne informacje o błędach np. w zakresie indeksowania czy AMP.

  3. Zestawianie powyższych danych z faktyczną ilością konwersji (czyli np. telefonów, zamówień , zleceń). Trzeba pamiętać, iż niektóre konwersje mogą być wychwytywane i mierzone automatycznie inne nie.

Konkludując pozycjonowanie warto powierzyć profesjonalnej firmie,

  • która wie jak znaleźć frazy mające dla Ciebie wartość komercyjną czyli generujące zamówienia, zlecenia, nowe leady i nowych klientów
  • Mierzy i optymalizuje nie tylko pozycje ale i konwersję oraz liczbę zamówień, zleceń, nowych, leadów i nowych klientów.
  • Robi to w pewny i bezpieczny sposób.
  • Jest w stanie pokazać Ci wykresy z wynikami swojej pracy (nie ujawniając przy tym danych klienta i jego fraz kluczowych – dyskrecja to sprawa oczywista)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *