Pozycjonowanie a AdWords. Dlaczego optymalizacja konwersji jest tak istotna

Rola optymalizacji konwersji

Wiele osób myśli, iż pozycjonowania jest najważniejsze, a z konwersją jakoś to będzie. Ich poglądy potwierdzają różne amerykańskie szkolenia z marketingu internetowego.

Jest to myślenie całkowicie błędne i wręcz niebezpieczne. Pozycjonowanie ma na celu poprawienie pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania czyli SERP. Skutkiem takiego działania ma być zwiększenie ruchu na stronie. Wiele osób ulega iluzji, iż to wystarczy, a zamówienia przyjdą same i wszystko się automatycznie opłaci. Prawda jest taka, że może się opłacić lecz muszą być spełnione dodatkowe warunki – ruch na stronie musi być zakupowe tzn. osoby, które wchodzą na do serwisu muszą chcieć coś kupić lub mieć naprawdę palący problem. Po drugie strona musi zapewniać dobrą konwersję, o czym za chwilę a sama oferta musi być wiarygodna i atrakcyjna choćby cenowo.

Wiele czynników decydujących o zakupie pozostaje poza świadomością – i decyduje tu, wg niektórych psychologów umysł podświadomy.

Warto podkreślić, że sam tytuł i opis strony prezentowany w SERP, czyli w wynikach wyszukiwania jest reklamą naszej strony i ma decydujące znaczenie, ile osób wejdzie na naszą stronę.

Ruch na stronie można również wygenerować reklamą płatną np. przy pomocy Google AdWords gdzie płaci się za kliknięcie. Problem doboru zakupowych fraz kluczowych i optymalizacji konwersji pozostaje. Czy to oznacza, że jeśli zapłacimy i będziemy mieli np. 100 kliknięć to będziemy mieli np. 2 sprzedaże? Niekoniecznie. Czai się na nas wiele pułapek związanych z wyborem fraz, dużą konkurencją, atrakcyjnością oferty czy wreszcie z kiepską konwersją.

Czy zatem pozycjonowanie należy uznać za złe, nieefektywne czy nie opłacalne? Nic bardziej błędnego. Pozycjonowanie jest dobrą metodą generowania ruchu na stronie, zazwyczaj jest dużo tańsze niż reklama płatna. Mówi się również, że wynikom wyszukiwania organicznego ludzie bardziej ufają niż reklamie płatnej.

Pozycjonowanie a AdWords

Należy pamiętać, zatem, że pozycjonowanie może być bardzo skuteczną metodą generowania ruchu na stronie. Nie należy jednak zakładać, że produkty lub usługi „sprzedadzą się same”. Ruch na stronie to czynnik absolutnie konieczny, bez niego nie mowy o jakiejkolwiek sprzedaży. Sam jest jednak niewystarczający. AdWords jest również bardziej wrażliwy na potencjalne kliknięcia od przypadkowych osób, którym wyświetliła się reklama (np. przy dopasowaniach szerokich lub do wyrażenia), a które nie należą w ogóle do naszej grupy docelowej. W AdWords, zdaniem autora, trudno używać fraz, które mają bardzo mały wolumen wyszukiwania ale duży potencjał zakupowy.

AdWords Pozycjonowanie
Zalety Wynik można uzyskać natychmiast

Łatwo można mierzyć konwersję

Zazwyczaj dużo tańsze

Niewrażliwe na kliknięcia od niezainteresowanych osób

Wady Kliknięcia osób niezainteresowanych generują koszt Na wynik trzeba czekać
AdWords Pozycjonowanie
Potrzebne badanie fraz kluczowych Tak Tak
Możliwość uzyskania natychmiastowych wyników Tak Nie ale w pewnych przypadkach można uzyskać szybki wynik
Użycie fraz o bardzo małym wolumenie wyszukiwania Nie – taka fraza jest zazwyczaj blokowana Tak
Pomiar konwersji W wielu sytuacjach bardzo łatwy Trudniejszy
Zmiany ceny Częste – ceny za kliknięcie zależą od wielu czynników i często się zmieniają – drożeją Przy płatności abonamentowej stała
Tworzenie zawartości Potrzebne w pewnych granicach – cena za kliknięcie może zależeć od zawartości strony Potrzebne w szerszych granicach
Potrzebna optymalizacja konwersji TAK TAK
Reklama naszej reklamy to Treść reklamy, która się wyświetla Treść opisu w SERP zazwyczaj to tytuł i opis strony – brane z metatagów
Pomiar liczby wyświetleń dla danej frazy TAK – Google Adwords TAK – Google Search Console
Pomiar liczby klinięć jw. jw.
Wyliczenie CTR jw. jw.
Pomiar konwersji W wielu przypadkach może być zautomatyzowany – GoogleAdords Musi być zapewniony po stronie naszej strony, sklepu, aplikacji
Ryzyko wyboru niewłaściwych fraz kluczowych Bardzo duże Duże
Ryzyko inwestycji Duże lub średnie Średnie lub małe
Koszt pozyskania klienta Może być wysoki Może być niższy niż w AdWords
Czynnik psychologiczny Może bardziej odpowiadać osobom, które lubią wszystko kontrolować

Warto dodać, iż obie metody czyli pozycjonowanie i AdWords mogą się znakomicie uzupełniać.

Konkluzja

Zarówno AdWords jak i pozycjonowanie są metodami generowania ruchu na stronie. Mogą się one uzupełniać. Wymagają one dokładnego badania fraz kluczowych i optymalizacji konweersji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *