Pozycjonowanie stron cena

Artykuł zawiera przydatne informacje na temat zakresu cen pozycjonowania w Polsce oraz przykładowe ceny pozycjonowania za granicą. Omówiono modele płatności za pozycjonowanie i zaproponowano metody obniżenia cen pozycjonowania przy zachowaniu wysokiej jakości usługi. Porównano opłacalność pozycjonowania dla różnych typów klientów oraz wskazano jakość generowanego ruchu na stronie jako ważny wyznacznik opłacalności pozycjonowania. Wymieniono typowe pułapki związane z pozycjonowaniem.

 

Jeśli interesuje Cię cennik pozycjonowania

 

Ceny pozycjonowania w Polsce, ceny za granicą – zakres cen

 

 

w Polsce ceny w różnych firmach wahają się od kilkuset złotych do kliku tysięcy w przypadku mniejszych firm. Wyższe ceny dotyczą przeważnie agencji obsługujących duże podmioty.

 

Cena wynika z polityki firmy, metod pracy oraz klientów, którzy są obsługiwani.

 

W UK i US ceny pozycjonowania są wysokie, przy płatności godzinowej, 8 roboczo godzin to nawet i tysiąc funtów (UK). W US opłata miesięczna za pozycjonowanie lokalne od klienta działającego w popłatnej branży to ok $2000 wg danych amerykańskich.

 

Wydaje się, iż pozycjonowanie w Polsce jest usługą tańszą niż w US i UK.

 

Czy bardzo wysoka cena pozycjonowania ma przełożenie na jakość?

 

Różnice w cenie usługi pozycjonowania wynikają, zdaniem autora, ze specyfiki obsługiwanych klientów, a wiele firm działa dość podobnie. Parę tysięcy miesięcznie to śmiesznie niska kwota dla np. banku, a zabójczo wysoka dla przysłowiowego “szewczyka dratewki”. Nawet biorąc pod uwagę to, że oba biznesy są lokalne. Firma oferująca drogie usługi może robić dokładnie to samo co firma tańsza, tylko zarabia więcej na obsłudze jednego klienta.

 

Firmy oferujące pozycjonowanie można podzielić z grubsza na 2 kategorie:

 

a) Firmy posługujące się wysokiej jakości zawartością i stawiające na publikowanie zawartości, której ludzie szukają i generowanie wysokiej jakości ruchu o potencjale zakupowym

 

b) Firmy, które jedynie dodają spamerskie linki niskiej zawartości przy pomocy narzędzia

 

Wybierając firmę oprócz ceny warto wziąć pod uwagę metody i doświadczenie, jakich używa firma, a także wykształcenie osób realizujących usługę, oraz przykładowe wyniki jakie uzyskuje dla klientów.

 

Kiedy opłaca się pozycjonowanie

 

 

Pozycjonowanie najbardziej opłaca się gdy:

 

a) Z jednej transakcji mamy większą kwotę (sprzedajemy drogie maszyny, nieruchomości, droższe usługi: medycyna, prawnicy, ubezpieczenia, remonty, a nie sprzedaż detaliczna długopisów po 1zł lub/i

 

b) Pozyskujemy klienta, który kupuje wiele razy, możemy mu wysyłać np. mailing z reklamą. W przypadku sklepów internetowych ma to duże znaczenie. Gdyż klienta można przyciągnąć towarem, na którym zarabiamy złotówkę ale możemy dalej mu sprzedawać (strategia Jey’a Abrahama) i

 

c) da się wygenerować ruch sprzedażowy

 

Ruch informacyjny vs. Ruch sprzedażowy, a cena pozycjonowania

 

 

Internet to nie tani dyskont, gdzie ludzie kupią prawie wszystko co jest w promocji. W fizycznym świecie od jednego marketu do drugiego dzieli nas pewna odległość i nawet gdy poruszamy się samochodem, dotarcie do innego marketu trwa chwilę. Po za tym, idziemy na zakupy po chleb, masło i ser (i przełączamy się w stan kupowania, inni kupują, widzimy to) i widzimy coś fajnego w dobrej cenie i… kupujemy. Do sklepu raczej chodzi się po to aby coś kupić, choć niektórzy chodzą pooglądać.

 

Intencje osoby, która odwiedza naszą stronę

W Internecie wiele osób szuka darmowej informacji, darmowych zasobów i nic nie chce kupić, a ponadto jesteśmy “o jeden klik” od konkurencji. Ruch niskiej jakości nie mający charakteru zakupowego dla kogoś, kto chce coś sprzedać może mieć bardzo niską wartość (wyższą gdy buduje listę adresową, lub buduje świadomość marki).

 

Okazuje się, że czasem bardzo duży ruch prawie w ogóle nie generuje sprzedaży (i pomijamy tu produkty, które w ogóle źle lub wcale się nie sprzedają, oraz wysokie i nieatrakcyjne ceny).

 

Dla osób które chcą sprzedawać w Internecie największe znaczenie mają tacy odwiedzający naszą stronę, którzy chcą coś kupić już teraz (oczywiście są przypadki gdy klienta trzeba najpierw “wyedukować”). Chęć zakupu może występować na różnym poziomie (chcemy kupić i porównujemy rożne oferty, zastanawiamy się, jesteśmy na etapie analiz vs.

chcemy coś kupić już w tym momencie)

 

Cenę pozycjonowania należy rozważyć w kontekście ruchu zakupowego. Duży niezakupowy ruch niskiej jakości może nic nam nie dać, a jego wygenerowanie może nas bardzo drogo kosztować. Oczywiście ma to mniejsze znaczenie dla dużych bogatych firm i budowaniu świadomości ich marki. Ma to natomiast kolosalne znaczenie dla podmiotów, które chcą zarabiać i w Internecie pozyskiwać klientów, czyli w praktyce dla mniejszych firm.

 

W przypadku klientów, których celem jest sprzedaż lepiej i taniej jest generować mniejszy ruch, o charakterze zakupowym.

 

Zagadnienie to ma ścisły związek z badaniem fraz kluczowych.

 

Sam wybór podmiotu, który będzie nam pozycjonował stronę w oparciu o cenę i ruch lub wycena w oparciu o ruch są, jak widać bezsensowne bowiem, duży ruch może nie przekładać się na sprzedaż.

 

Pułapki w pozycjonowaniu i w marketingu internetowym w ogóle

 

  • frazy których nikt nie szuka – są wysokie pozycje, a brak ruchu
  • ruch nie mający charakteru zakupowego – jest ruch, a sprzedaży brak
  • nieefektywna zawartość snippet-ów w SERP (pamiętajmy, że jest on reklamą naszej firmy i decyduje, czy ktoś w ogóle wejdzie na naszą stronę)
  • brak optymalizacji konwersji (np. klient nie widzi numeru telefonu, nie może przejść do płatności, z koszyka znikają towary…)
  • niekonkurencyjne ceny towaru lub/i transportu, niekorzystne warunki zakupu
  • strona niebudząca zaufania (np. brak danych formalnych firmy, brak danych adresowych)
  • brak lub zła komunikacja pomiędzy usługodawcą, a usługobiorcą

Modele płatności za pozycjonowanie, ich wady i zalety, czyli z czego wynika cena

 

 

  • Płatność za wyniki w sensie pozycji w wynikach wyszukiwania – pozornie wydaję się to podejście fair ale rodzi jednak wiele niebezpieczeństw:
    • wysokie pozycje wcale nie gwarantują sprzedaży przy złym doborze fraz do pozycjonowania i złej jakości ruchu
    • usługodawca może chcieć iść na skróty, i użyć niebezpiecznych technik, aby coś zarobić
    • usługodawca musi obsługiwać więcej podmiotów, więc ma mniej czasu dla nas
    • możemy stracić wiele czasu, który też przelicza się na pieniądze
    • Google prezentuje rożne wyniki w zależności od bardzo wielu czynników. Najważniejsza różnica to komputer desktopowy vs. urządzenie mobilne. Sam pomiar może być więc być niejednoznaczny
  • Płatność za roboczo godzinę – sprawdzi się przy dużym budżecie i rozeznaniu w tym, co i jak ma być robione. Korzystne dla usługodawcy.
  • Abonament za pozycjonowanie – zawsze wiemy ile zapłacimy, a z drugiej strony usługodawca będzie się starać, aby utrzymać klienta, który mu płaci. Jest to dobre podejście dla klienta, który ma ograniczone środki. Usługodawca musi się liczyć z tym, że będzie mieć stosunkowo dużo pracy i duże koszty – odczuwalne przy niskich abonamentach.

 

Podsumowując wydaje się, że dla usługodawcy najbardziej opłacalna jest płatność za roboczogodzinę, dla usługobiorcy abonament w rozsądnej cenie (gdy okres wypowiedzenia umowy jest sensowny np. miesiąc). Wbrew pozorom płatność za wyniki nie jest korzystna. Dotyczy to zarówno płatności za wyniki w SERP jak i za ruch. Do rozważenia pozostaje prowizja od sprzedaży – technicznie jest jednak możliwe tylko przy sprzedaży towarów. Po za tym, usługodawca nie ma wpływu na cenę, która może być kluczowym czynnikiem.

 

 

Jak można sensownie obniżyć koszty pozycjonowania przy zachowaniu odpowiedniej jakości usługi

 

  • klient tworzy lub współtworzy zawartość – sprawdza się, gdy klient zna dobrze swoją branżę, może i chce dostarczać materiały (zdjęcia, artykuły, filmy etc.)
  • generowanie mniejszego ruchu o silnym potencjale zakupowym

 

 

Jakim stronom Google stawia szczególne wymagania

 

Your Money or Your Life – Google stawia najwyższe wymagania stronom, gdzie w grę wchodzi bezpieczeństwo finansowe, zdrowie lub życie, a więc będą to:

 

  • sklepy internetowe
  • prawnicy
  • ubezpieczenia
  • lekarze
  • inne usługi medyczne

 

Podsumowanie

Cenę pozycjonowania można uznać za atrakcyjną i akceptowalną dla usługobiorcy, gdy pozycjonowanie (nawet w dłuższym okresie) przynosi mu zyski w postaci zwiększenia sprzedaży.

 

Opłacalność pozycjonowania dla klienta wynika z samej specyfiki jego biznesu i bardzo mocno zależna jest od jakości ruchu generowanego przy pomocy pozycjonowania. Z porównania różnych modeli płatności wynika, że najbardziej opłacalny i bezpieczny dla klienta jest abonamentowy model płatności.

 

Sensowne obniżenie ceny pozycjonowania może nastąpić przy zaangażowaniu klienta w tworzenie wysokiej jakości zawartości. Również generowanie ruchu wysokiej jakości sprzyja obniżeniu ceny pozycjonowania. Warto zauważyć, iż uwagi dotyczące jakości ruchu odnoszą się również, do innych niż pozycjonowanie metod generowania ruchu. Warto podkreślić, iż warunkiem niezbędnym do sprzedaży jest możliwość wygenerowania ruchu zakupowego.

 

CDN

Sebastian Wyrwał, lipiec 2016